Om punktskrift

Emelie läser med båda händerna i en folder med punktskrift.
När man läser punktskrift så använder man fingrarna istället för ögonen. Punktskrift är en taktil skrift, det vill säga kännbar, och består av upphöjda punkter som bildar olika bokstäver och tecken. På den här sidan kan du läsa hur punktskriften uppfanns, hur den är uppbyggd och mycket mer!

Punktskriftens uppfinnare

Vi börjar med att resa närmare 200 år bakåt i tiden. Det var nämligen år 1825 som punktskriften lanserades av en fransman som hette Louis Braille. Han föddes den 4 januari 1809 och blev genom en olyckshändelse blind vid tre års ålder.

Så småningom fick Louis möjlighet att börja i en skola för blinda i Paris. En dag fick skolan besök av en kapten från den franska armén som visade en annorlunda skrift som soldaterna använde för att kunna meddela sig med varandra ute i fält och i mörker. Skriften kallades nattskrift och bestod av upphöjda punkter i olika former som man kände med fingertopparna. På så sätt kunde man skicka en order eller meddela varandra i tysthet.

Louis Braille klurade länge på hur man kunde använda punkterna på ett lite enklare sätt. Inom några år utvecklade han ett eget system där man skapar olika bokstäver med hjälp av punkter inom en rektangel. Sedan dess är Louis Brailles system det som används av synskadade. På hans födelsedag den 4 januari firas därför Punktskriftens dag över hela världen.

Så funkar punktskrift

Så vad var det då Louis hade skapat? Jo, ett riktigt smart system där en bokstav formas som en eller flera upphöjda punkter inom en så kallad punktskriftscell. I cellen ryms sex punkter, två i bredd och tre i höjd. Dessa sex punkter räcker för att få fram hela 63 olika bokstäver och andra tecken.

Så här ser det svenska punktskriftsalfabetet ut:

Bild på svenska punktskriftsalfabetet, med siffror och skiljetecken.

Siffror i punktskrift

Om du tar en titt på siffrorna 1 till 0 så ser du att de är samma som bokstäverna A till J.
Jaha, hur vet man om det är en bokstav eller en siffra? Jo, när man vill använda siffror och tal så skrivs först ett särskilt siffertecken. Då vet den som läser att nästa tecken är en siffra och inte en bokstav. Siffertecknet ser du längst ut till vänster på raden med siffror.
Som exempel så skrivs alltså siffran1 med siffertecken + tecknet för bokstaven A.

Hur läser man punktskrift?

Att lära sig läsa punktskrift kan verka knepigt i början. Men alla kan lära sig, och övning ger färdighet samt bättre känsel. När man läser punktskrift underlättar det om man håller undersidan av pekfingertopparna plant mot punkterna, och för handen längs textraden. Man har också stöd och hjälp av de andra fingrarna för att kunna hålla reda på och byta rad.

Nybörjare vill gärna trycka för hårt på punkterna, men då känner man dem sämre. Det bästa är att ha en lätt beröring. Vill du pröva hur punktskrift känns så finns det punktskrift på olika platser i samhället där du kan testa!

Spana in filmen här nedan så kan du se hur man läser punktskrift.

Bild på en hand över ett dokument med punktskrift.

Hur skriver man punktskrift?

Bild på en person som använder en punktskriftsdisplay tillsammans med en surfplatta.

Det finns många sätt att skriva punktskrift. Ett litet och smidigt hjälpmedel kallas reglett och är lite enkelt uttryckt en hålplatta där man skapar punkter på ett papper med hjälp av ett stift.

Man kan också använda en punktskriftsmaskin. Den fungerar på samma sätt som en klassisk skrivmaskin, fast det blir punkter på pappret man skriver på.

I dag finns självklart även digitala enheter, så kallade punktskriftsdisplayer, som ansluts till en smartphone eller dator för att både läsa och skriva punktskrift. Den tekniska utvecklingen går snabbt framåt, och på nyare smartphones och paddor kan man skriva punktskrift med fingrarna direkt på enhetens skärm!

Visste du att…

• Punkterna i en punktskriftscell är numrerade uppifrån och ned; från ett till tre i vänstra raden och från fyra till sex i den högra raden. Anledningen till denna numrering är bland annat att det underlättar när man ska lära sig punktskrift. Om vi tar bokstaven A som exempel så används alltså punkt nummer ett. Bokstaven B bildas av punkt ett och två. C bildas av punkt ett och fyra. Är du med? Kan du lista ut vilken bokstav man får med punkterna ett, två, tre och fyra? (Rätt svar står längst ner på denna sida.)

• Punktskriften är i grunden internationell, och bokstäverna a-z är lika för alla som använder dem.

• På engelska (och även franska) heter punktskrift Braille.

• Det finns också ett system för musiknoter i punktskrift. Men man måste lära sig noterna utantill, eftersom man vanligtvis använder händerna för att spela sitt instrument.
Punktcell numrering

Rätt svar: Bokstaven P.