Om Synskadades Riksförbund

SRF logotyp i blått med gubben och gumman samt text.

Synskadades Riksförbund (SRF) arbetar för att personer med synnedsättning ska kunna leva ett rikt och självständigt liv – ett liv utan begränsningar. Idag är vi omkring 12 000 medlemmar, varav 8 500 är synskadade.

srf.nu kan du läsa mer om vår drygt 130-åriga (!) historia, vad vi gör, hur det är att leva med en synnedsättning och mycket mer

Punktskrift hos SRF

Som en del i vårt arbete för synskadade arrangerar SRF bland annat kurser i punktskrift, där deltagarna för en introduktion till hur man läser och skriver punktskrift.

SRF producerar också en mängd olika informationsmaterial i punktskrift, som synskadade kan beställa. SRF Folkbildning har också via Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, regeringens uppdrag att producera studiematerial till synskadade personer.

Vi arbetar också med påverkansarbete mot politiker och beslutsfattare. Inte minst för att rätten till undervisning i och på punktskrift ska skrivas in i skollagen.

Beställ vårt skolpaket

Bild på innehållet i skolpaketet

Gillar du punktskrift och vill berätta mer om det för din klass? Toppen, då kan du beställa vårt skolpaket! Paketet innehåller:

• 30 stycken punktskriftsalfabet där man kan känna alla olika tecken
  • 30 stycken svarta mobilfickor i silikon
  • 5 foldrar ”Punktskrift – lär dig läsa med fingertopparna”
  • 2 ögonbindlar
  • 1 affisch med punktskriftsalfabetet till klassrummet

Samt ett brev till din lärare som kan beställa en gratislektion till klassen med en synskadad som använder punktskrift. Lektionen sker via Skype eller Teams.

Fyll i formuläret nedan så skickar vi paketet till dig. Även lärare kan beställa direkt till skolan. Obs! Antalet paket är begränsat, så beställ nu om du vill vara säker på att få ett till dig och din klass. Om någon annan i just din klass också beställer ett paket, kommer vi att skicka paketet till den av er som gjort beställningen först.

Jo just det, bara så du vet: Synskadades Riksförbund kommer bara använda ditt namn och dina adressuppgifter för att kunna skicka ut skolpaketet till dig. Dina uppgifter tas därefter bort och sparas inte i något arkiv.